07 Říj 2014
7. 10. 2014

Zubní kaz lze ošetřit i bez vrtačky

Zvuk vrtačky je strašákem nejednoho pacienta, který navštíví stomatologickou ambulanci. Moderní stomatologie však není odkázaná pouze na tento typ ošetření zubního kazu. K ošetření kazem napadených zubů lze použít i ozón.
Ošetření zubního kazu bez nepříjemného vrtání, kdy dochází k mechanickému odstranění poškozené zubní tkáně, je snem mnoha pacientů, klinika Elite Dental proto nabízí svým klientům řešení. Ošetření zubního kazu bez vrtání!
„U drobných kazů, takových, které zasáhnou pouze sklovinu zubu, je možné použít ozón, tedy plyn. Jeho efekt je v tom, že má dezinfekční účinky, které působí i na kazotvorné bakterie.. Ošetření je tak zcela bezbolestné a je vhodné zejména u dětí a bázlivých pacientů,“ vysvětluje MDDr. Viktor Kolařík z kliniky Elite Dental.
Použití ozónu je velmi jednoduché, kazem napadený zub se očistí a následně je na poškozené místo aplikován plyn. Poté je místo ošetřeno roztokem s obsahem fluoru, který podpoří remineralizaci skloviny. Výhodou ošetření je i to, že kazotvorné  bakterie po určitou dobu nejsou schopny osídlit ozónem ošetřený povrch zubu, čímž se proces remineralizace zubní skloviny ještě umocní.
Pokud se pacient bojí zubní vrtačky, měl by ve vlastním zájmu docházet na pravidelné zubní kontroly v rozmezí šesti měsíců. Při pravidelných zubních kontrolách lze kaz zachytit ještě v počínající fázi a je ho tak možné ozónem bez problémů ošetřit. Pokud pacient nechodí na pravidelné prohlídky, vzniká riziko, že kaz zasáhne i do zuboviny, tedy části zubu pod sklovinou.  „U hlubokých kazů, tam, kde dojde k napadení zuboviny, není možné se vyhnout použití zubní vrtačky. Ozón je v těchto případech možné použít k dezinfekci kavity. Tím je zamezeno tomu, že se kaz bude pod zubní výplní dál šířit dál a bude napadat stále hlubší části zubu,“ dodává lékař.
Pokud dojde k ošetření kazu ozónem, předpokládá se, že pacient bude dál o své zuby pečlivě pečovat.
„Vedle pravidelné a pečlivé hygieny je vhodné podpořit regeneraci skloviny používáním přípravků s fluorem. Samozřejmé by mělo být omezení příjmu cukrů. To nejen kvůli regeneraci ošetřené tkáně, ale i jako prevence vzniku dalšího zubního kazu,“ dodává lékař.